‘Raam dicht, lichtje aan, deur op slot’
Komt deze slogan je bekend voor? Deze preventieve woninginbraakcampagne is van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Op onder meer tv, radio en internet werd je op een luchtige manier herinnerd aan het feit dat iedereen slachtoffer van woninginbraak kan worden. Deze campagne won vorige week de gewilde marketingcommunicatieprijs, namelijk een bronzen Effie. De campagne werd beoordeeld op het criterium effectiviteit. En dat doet deze campagne: het draagt bij aan gedragsverandering bij de inwoners in Nederland. Want het aantal woninginbraken daalden tijdens de campagneperiode.
Herkenbaarheid campagne
De makers: “Mensen kennen de dreiging, maar denken dat het niet voor hen geldt. Door in de commercial eerst verschillende huizen te laten zien, ook heel gewone, herkennen mensen zich in het verhaal. Zo houden we het probleem overzichtelijk. Inbraak is geen rocket science, maar een kwestie van gemak: inbrekers kijken niet naar waar je woont, maar hoe makkelijk ze binnen kunnen komen – het kan iedereen overkomen. De oplossing moet simpel zijn. Geen ingewikkelde handelingsperspectieven, maar gewoon ‘raam dicht, lichtje aan, deur op slot’. En dat alles zonder bang te maken. Want bij angst, sluit je je af voor de boodschap.”
- Meer informatie is te vinden op de pagina van de Effie-awards 2018.