Winst in proces tegen malafide slotenmaker: gedaagde moet betalen

Rechtsbijstandverzekeraar ARAG heeft gezorgd voor een doorbraak in de strijd tegen malafide slotenmakers. Onlangs stonden zij een slachtoffer uit Amstelveen* bij, die voor honderden euro’s was opgelicht. De rechter oordeelde dat de malafide slotenmaker* het volledige bedrag moet terugbetalen. PKVW-adviseur Susanne Schat van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) is blij met de uitspraak. “Fantastisch dat hij dankzij deze inzet zijn geld terugkrijgt.”

Veel geld voor slecht werk

Malafide slotenmakers die zich op internet voordoen als integere partij maken veel slachtoffers. Ze leveren slecht werk, vragen daarvoor veel geld en zetten mensen onder druk om te betalen. Het gaat om grote bedragen. Ondanks dat Google hun advertenties recent heeft verwijderd, gaan hun praktijken onverminderd door. De politie kan er vaak niets mee. Verzekeraars kiezen veelal voor een schikking vanuit motivaties als: ‘Procederen heeft geen zin, deze malafide slotenmaker is inmiddels onvindbaar.’ Rechtsbijstandverzekeraar ARAG zette door en hielp de gedupeerde uit Amstelveen aan zijn gelijk.

“De slotenmaker in kwestie heeft zaken opzettelijk anders voorgesteld”, vertelt het slachtoffer uit Amstelveen. “Zijn enige doel was economisch gewin. Zijn website zag er veelbelovend uit. Teksten als ‘Wij geven u vooraf aan wat de kosten zijn, zodat u niet voor verrassingen komt te staan’ en ‘Uw tevredenheid is erg belangrijk’ bleken slechts verzinsels waar ik de dupe van werd.” De hele gang van zaken maakte hem strijdlustig.

‘Ik was in shock’

“De deur van mijn slaapkamer ging niet meer open. Voor nog geen half uur werk en het vervangen van een loopslot moest ik € 758,67 betalen.” Volgens Susanne Schat, adviseur woninginbraken van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) staat dit bedrag niet in verhouding tot de geleverde werkzaamheden. Schat: “Een PKVW-erkende slotenmaker blijft zelfs in de avonduren voor deze klus onder een bedrag van €100.” Het slachtoffer voegt toe: “Aan de materiaalkosten kan het niet gelegen hebben. Een vergelijkbaar slot kost in de winkel een tientje. Ik was in shock van het bedrag en de intimidaties van de slotenmaker, daarom betaalde ik. Ik wilde hem zo snel mogelijk uit mijn huis hebben.”

ARAG ondernam actie

Op de factuur, die de gedupeerde pas na veel aandringen kreeg, ontbraken het verplichte btw- en KvK-nummer. Aangifte bij de politie leverde niets op, dus stapte de gedupeerde naar zijn rechtsbijstandverzekeraar ARAG.

Deze gaf zijn verzekerde weinig kans van slagen. Maar omdat via de pintransactie de contactgegevens achterhaald konden worden van het netwerk dat achter deze website zat, ondernam ARAG toch een poging om het teveel betaalde geld terug te vorderen. Een reactie van de wederpartij na het uitsturen van diverse sommatiebrieven bleef uit, dus volgde een dagvaarding. “Ondanks alle communicatie verscheen de wederpartij niet op de zitting en zo kreeg ik bij verstekvonnis te horen dat de wederpartij het volledige bedrag, de proces- en de buitengerechtelijke kosten moet uitkeren”, vertelt de gedupeerde.

Landelijke doorbraak

Naar aanleiding van een uitzending van AVROTROS Opgelicht in april 2020 meldde het slachtoffer zijn casus vorig jaar bij het CVV. Adviseur Susanne Schat is blij met de uitspraak. “Deze gedupeerde is vanaf het eerste uur strijdvaardig en helpt ook andere gedupeerden met procederen. Fantastisch dat hij dankzij deze inzet zijn geld terugkrijgt. Het is jammer dat er geen inhoudelijk oordeel heeft plaatsgevonden, want dat had voor een landelijke doorbraak kunnen zorgen. Maar we procederen door met vergelijkbare zaken. Het komt vast wel een keer tot een inhoudelijke uitspraak. Wij hopen dat deze uitspraak andere gedupeerden motiveert om door te zetten.”

De Amstelvener sluit zich hier volledig bij aan: “Het was mij niet uitsluitend om mijn geld te doen, maar wel om de rechtspraak. Dit soort praktijken kunnen niet getolereerd worden. We moeten voorkomen dat malafide slotenmakers nog meer slachtoffers maken.”

Ook slachtoffer geworden?

Het CCV adviseert gedupeerden zich te melden bij het CCV (pkvw@hetccv.nl) en bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) via www.consuwijzer.nl.

*De naam van de slotenmaker en het slachtoffer worden uit privacyoverwegingen niet genoemd. De namen zijn bij de redactie bekend.

Deel dit bericht