De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dwingt de advertentiebedrijven Allfree BV en Leadle BV te stoppen met het misleiden van klanten die online een slotenmaker zoeken. Deze bedrijven exploiteren een groot aantal websites die de indruk wekken van een lokale, gecertificeerde slotenmaker te zijn. Via deze websites sluizen zij consumenten door naar een slotenmaker. Op de website lijkt het of de consument een lokale aanbieder inhuurt die gecertificeerd is met een keurmerk zoals het Politiekeurmerk Veilig Wonen (PKVW). Dat is niet altijd zo.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “De consument die zichzelf heeft buiten gesloten of die een verstopt toilet heeft, gaat online op zoek naar een snelle en betrouwbare oplossing. In de praktijk staat het helaas niet altijd vast dat het om een lokale partij gaat en wordt kwaliteit niet altijd gecontroleerd. Met deze ingreep willen wij ervoor zorgen dat hieraan een einde komt.”
Onbetrouwbare partij
De consument weet dus vaak niet wie hij inhuurt, wat het kost en welke kwaliteit hij kan verwachten. Daarbij loopt hij het risico met een onbetrouwbare partij te maken te krijgen. De aanpak van de 2 advertentiebedrijven is een volgende stap in een brede, ketengerichte aanpak van onbetrouwbare aanbieders van spoeddiensten.
Dwangsom
Leadle en Allfree ‘verbeuren’ bij misleiding op de website tot 2 jaar lang direct een dwangsom, van respectievelijk €3.700 en €8.900 per week zo lang de overtreding voortduurt. Dit geldt ook voor eventuele nieuwe websites, wijzigingen op bestaande websites en ook in andere branches.
Aanpak AMC
Met een brede aanpak door verschillende organisaties wil de ACM voorkomen dat consumenten die op zoek zijn naar een aanbieder van spoeddiensten, terechtkomen bij bedrijven die misbruik maken van de situatie.
Acties die de ACM heeft ondernomen:
- Onbetrouwbare slotenmakers kunnen niet langer gebruik maken van Google Advertenties, doordat Google – mede na overleg met de ACM – deze advertenties heeft verwijderd en nieuwe advertenties voor deze partijen niet langer toestaat.
- Na signalen van de ACM over het gebruik van valse gegevens bij registraties heeft SIDN domeinregistraties van websites van onbetrouwbare partijen gecontroleerd en geschrapt.
- De ACM heeft telefoonnummers laten blokkeren van partijen die deze voor malafide praktijken gebruiken.
- Onderzoeken naar specifieke bedrijven.
De ACM werkt hierbij samen met de politie, SIDN, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) en buitenlandse toezichthouders. Ook heeft de ACM nauw contact met fraudeteams van banken en met de brancheorganisatie van slotenmakers.
Bronnen
- AMC – Lasten onder dwangsom twee leadbedrijven slotenmakers voor misleiding
- AMC – ACM dwingt online advertentiebedrijven te stoppen met misleiding klanten slotenmakers