Als je online zoekt naar een slotenmaker, krijg je ontelbaar veel resultaten. Uit gemak kies je in Google vaak voor een resultaat op de eerste pagina. Vaak lijkt dit een goed resultaat, omdat de slotenmaker bij jou in de buurt is en bovenaan staat. Maar wist je dat bedrijven betalen om bovenaan te staan? De bovenste zoekresultaten zijn dus advertenties en niet altijd het beste aanbod voor jou. Herken advertenties en zoek een betrouwbare PKVW-slotenmaker bij jou in de buurt.
Hoe komen bedrijven bovenaan in de zoekresultaten?
Via zoekmachines kun je snel vinden wat je zoekt. Meestal zijn de bovenste 3 of 4 zoekresultaten advertenties. Deze lijken op de normale zoekresultaten, maar het verschil is dat er het dikgedrukte woord ‘advertentie’ boven staat. Dit betekent het niet dat de bovenste zoekresultaten de beste keuze zijn. Of dat deze bedrijven het meest betrouwbaar zijn. Het betekent dat bedrijven de zoekmachine betaald hebben om bovenaan de lijst te verschijnen. Soms staan de advertenties ook nog onder de normale zoekresultaten. Ook dan staat er het woord ‘advertentie’ bij.
Wat kan er mis gaan?
Niet iedereen herkent advertenties. En als je haast hebt, dan kies je snel voor een van de bovenste zoekresultaten. Wanneer er bijvoorbeeld is ingebroken, wil je dat je sloten snel vervangen worden. ACM ConsuWijzer ontvangt veel meldingen van consumenten die onnodig veel geld hebben betaald, doordat het bovenste resultaat niet het beste resultaat was.
Tips
Zoek je online een bedrijf of slotenmaker voor een specifieke dienst, gebruik dan deze tips:
1. Kies een erkende PKVW-specialist
Erkende PKVW-bedrijven zijn dé specialist als het gaat over het bouwkundig beveiligen van jouw woning. Ze voldoen aan de voorwaarden om aan de hand van het Politiekeurmerk eisenpakket je woning te controleren en te voorzien van inbraakwerende aspecten zoals hang-en-sluitwerk en verlichting.
Op de website van het CCV vind je een PKVW-bedrijf bij jou in de buurt.
2. Herken de advertentie
Je herkent de advertentie aan het dikgedrukte woord ‘advertentie’ bij de zoekresultaten. Advertenties staan vaak bovenaan de zoekresultaten. Kies niet zomaar het bovenste bedrijf uit de zoekresultaten. Vergelijk meerdere websites. Zoek iets verder.
3. Wees kritisch
Neem de tijd en vergelijk. Bekijk het volgende bij meerdere bedrijven:
- Staan er contactgegevens, zoals een adres? Controleer of dit adres echt bestaat. Zoek dit bijvoorbeeld op met Google Maps.
- Heeft het bedrijf een KvK-nummer? En klopt dit? Zoek het bedrijf op in het handelsregister van de Kamer van Koophandel . Vul onder ‘Handelsnaam’ de bedrijfsnaam in en geef ook de straat op. En klik daarna op ‘Zoek in het Handelsregister’. Let op! Dat een bedrijf is ingeschreven wil niet altijd zeggen dat het betrouwbaar is of goede diensten levert.
- Wat kost het? Meestal geeft het bedrijf een prijs of een inschatting van de kosten op hun website. Zijn dit reële kosten? Vergelijk dit met prijzen van andere bedrijven. Wil het bedrijf helemaal geen prijsinschatting doen? Ga dan op zoek naar een ander bedrijf.
- Bekijk reviews. Bekijk klachtensites, zoals klacht.nl , klachtenkompas.nl of trustpilot.nl. Zijn er veel klachten over het bedrijf, de website of het gebruikte telefoonnummer? Bekijk altijd meerdere reviews en meerdere klachtensites.
4. Overleg met anderen
Laat vrienden, familie of buren met je meekijken voordat je een bedrijf inschakelt: wat voor dienst(en) biedt het bedrijf aan? Zijn de kosten niet te hoog? Hoe betrouwbaar schatten zij dit bedrijf in? Misschien hebben zij nog tips voor je.
Heb je er een slecht gevoel bij? Kijk dan verder en kies voor een ander bedrijf.
Meld onbetrouwbare bedrijven
Denk je dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt? Dan kun je dit melden bij ACM ConsuWijzer. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM.